RECORD CREATIEVE REKENKUNDE VOOR ANTWERPSE LUCHTHAVEN. DEEL 1 : het mysterie van de 22.000 ontbrekende passagiers

CEO Marcel Buelens pakt uit met een recordaantal passagiers van 276.000 in 2016.  De cijfers van december zijn echter niet te verifieren, wat betekent dat er  volgens een vlugge rekensom in december 2016 22.000 passagiers moeten geweest zijn.  Tot november 2016 waren er volgens de website van Antwerpairport in totaal immers 254.000 passagiers.

Buelens zal met veel overtuigend materiaal moeten komen om die 22.000 passagiers in december 2016 te verklaren. We zien immers niet alleen dat het aantal passagiers vanaf september per maand daalt (23.450, 20.390 en 16.651 in resp. september, oktober en november 2016), de cijfers blijven ook telkens onder die van 2015 (24.460, 24.412 en 19.718 in resp. september, oktober en november 2015). Belangrijke indicator voor een heroplevende luchthaven is bovendien het aantal passagiers op lijnvluchten, maar ook daar zien we dat er naast een stagnatie in september, minder passagiers op lijnvluchten zijn in 2016 dan in 2015.

Nadat de luchthaven jarenlang niet rendabel bleek als zakenluchthaven en dus geen rol van betekenis heeft voor de Antwerpse economie, ziet het er dus naar uit dat ze ook als toeristische luchthaven geen overtuigende trends neerzet.

Zakenluchthaven wordt toeristische : omwonenden bedot

Groen blijft erbij dat de omwonenden – die sinds april 2015 meer lawaai, laagvliegende vliegtuigen en kerosinegeur te verwerken krijgen – er nooit voor gekozen hebben om in de buurt van een toeristische luchthaven te gaan wonen en dus bedot zijn. Bovendien is een luchthaven vlakbij zo’n dichtbebouwd gebied een anachronisme in een tijd waar overal elders in Europa stadsluchthavens verhuisden naar de periferie en er een luchthaven in de buurt is met bovendien rechtstreekse treinverbinding. Dat de huidige Vlaamse regering de deur openzette voor toeristische vluchten en de luchthaven daarbij subsidieert is voor Groen onbegrijpelijk.

We vinden dat deze prachtige strategische plek die de verbinding maakt tussen stad en rand een veel toekomstgerichtere invulling verdient die de omgeving opwaardeert en zorgt voor duurzame werkgelegenheid.

 

Ingrid Pira, parlementslid voor Groen, 3 januari 2017